صفحه اصلی > اخبار فناروی : رم DDR6 می تواند سرعت داده سریع ترین ماژول های DDR5 را دو برابر کند

رم DDR6 می تواند سرعت داده سریع ترین ماژول های DDR5 را دو برابر کند

رم DDR6 می تواند سرعت داده سریع ترین ماژول های DDR5 را دو برابر کند

اخبار خوبی در راه است: استاندارد نسل فعلی رم DDR5 در سال ۲۰۲۰ منتشر شد و حافظه‌های DDR4 همچنان با پردازنده‌های جدید و مادربردهای سازگار قابل استفاده هستند. در همین حال، JEDEC در حال کار بر روی نسل بعدی تکنولوژی حافظه کامپیوتر است و اگر شایعات اخیر صحت داشته باشند، شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی خواهیم بود.

ماژول‌های رم DDR6 تغییرات داخلی قابل توجهی خواهند داشت که سرعت‌های بی‌سابقه‌ای را ممکن می‌کند. طبق اسلایدهای لو رفته‌ی شرکت سازنده‌ی کنترل‌کننده‌های رم، Synopsys، نسل جدید رم با ماژول‌های ۸.۸ گیگابیت بر ثانیه معرفی خواهد شد و در نهایت می‌تواند به سرعت ۱۷,۶۰۰ مگا-انتقال بر ثانیه برسد و حتی به صورت تئوری به محدوده‌ی نهایی ۲۱,۰۰۰ مگا-انتقال بر ثانیه دست پیدا کند.

سریع‌ترین ماژول‌های رم DDR5 دسکتاپ موجود در حال حاضر، سرعت ۸,۴۰۰ مگا-انتقال بر ثانیه (DDR5-8400) را ارائه می‌دهند و انتظار می‌رود در آینده مدل‌های سریع‌تری نیز عرضه شوند. اسلایدهای JEDEC که توسط کاربر توییتر «Darkmont» به اشتراک گذاشته شده، تأیید می‌کند که این سازمان در حال کار بر روی DDR6 است، اما هنوز باید بین حالت‌های سیگنال‌دهی PAM یا NRZ تصمیم‌گیری کند.

چیپ‌های رم DDR6 عملکردی متفاوت از نسل‌های قبلی خواهند داشت و به جای کانال‌های ۱۶ بیتی سنتی به ازای هر ماژول، از دو کانال ۱۲ بیتی استفاده می‌کنند. اگرچه کانال‌های داده کوتاه‌تر خواهند بود، ماژول‌های DDR6 سریع‌تر عمل خواهند کرد و یک ماژول DDR6-17600 به تنهایی می‌تواند به پهنای باند مؤثر ۴۷ گیگابایت بر ثانیه دست یابد.

اولین استاندارد نهایی‌شده‌ی رم DDR6 از JEDEC قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ به همراه استاندارد LPDDR6 برای سیستم‌های قابل حمل عرضه شود. استاندارد LPDDR5 اکنون پنج سال قدمت دارد و انتظار می‌رود نسل بعدی حافظه‌ی کم‌مصرف کامپیوتر از ماژول‌های رم طراحی شده برای کامپیوترهای دسکتاپ کندتر باشد.

با تلاش تولیدکنندگان و سازندگان تراشه برای بهبود عملکرد در دنیایی پر از مصنوعات دیجیتال پیچیده و حجم بالای داده‌های مورد نیاز هوش مصنوعی، الگوهای سخت‌افزاری سنتی کامپیوتر به طور قابل توجهی در حال تکامل هستند. در حالی که تراشه‌های حافظه‌ی گرافیکی GDDR6 و GDDR6X به سرعت‌های بسیار بالاتری نسبت به ماژول‌های DDR دست می‌یابند، DDR6 همچنان می‌تواند افزایش قابل توجهی در عملکرد سیستم ایجاد کند.

اگرچه استاندارد نسل جدید رم DDR6 ممکن است سال آینده نهایی شود، اما سازندگان و مونتاژکنندگان کامپیوتر احتمالا مجبور خواهند بود کمی بیشتر برای به‌کارگیری این تکنولوژی جدید صبر کنند. اینتل معمولا زودتر از ای‌ام‌دی پلتفرم‌های پردازنده‌ی خود را به‌روز می‌کند، اما معماری‌های آرو لیک و پنتر لیک احتمالا همچنان از ماژول‌های حافظه‌ی DDR5 استفاده خواهند کرد.

برچسب ها :
پست های مرتبط

لیست آیفون ۱۷ در شایعات جدید، تگ های بعدی آیفون SE به همراه جزئیات شرح داده شده است

در حالی که اپل هنوز خانواده آیفون ۱۶ را عرضه نکرده است…

مرداد ۱, ۱۴۰۳

تصویر رسمی ردمی K70 اولترا پیش از رونمایی در این ماه منتشر شد

تصویر تیزر رسمی ردمی K70 اولترا پیش از رونمایی در این ماه…

تیر ۲۰, ۱۴۰۳

گوشی‌های گوگل پیکسل ۹ ماه آینده، زودتر از زمان رونمایی آیفون ۱۶، عرضه خواهند شد

گوشی‌های گوگل پیکسل ۹ ماه آینده، زودتر از زمان رونمایی آیفون ۱۶،…

تیر ۱۳, ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید