صفحه اصلی > عکاسی : تفاوت های فوکوس دستی: دوربین های DSLR در مقابل دوربین های بدون آینه

تفاوت های فوکوس دستی: دوربین های DSLR در مقابل دوربین های بدون آینه

تفاوت های فوکوس دستی

یکی از اصول کلیدی تعریف کننده سیستم دوربین Canon EOS DSLR، ساده و غریزی بودن آن بود. فوکوس دستی تمام وقت برای لنزهایی با موتورهای فوکوس USM با این هدف مطابقت دارد. این ویژگی برای سوژه هایی که زیاد حرکت نمی کنند مفید است. توانایی چرخاندن ساده حلقه فوکوس لنز در هنگام عکاسی ماکرو یا منظره آنقدر غریزی بود که شاید حتی متوجه نمی شدید که این یک ویژگی طراحی شده است. همچنین به این معنی است که لنز را می توان قبل از شروع AF به صورت دستی پیش فوکوس کرد.

هنگامی که لنزهای EF برای دوربین های DSLR با حلقه های فوکوس fly-by-wire معرفی شدند، تنظیمات سفارشی جدیدی به دوربین ها اضافه شد تا همچنان امکان تنظیم جزئی فوکوس پس از تکمیل AF تک شات وجود داشته باشد.

با حرکت به سمت بدون آینه، لنزهای RF کانن دارای حلقه فوکوس fly-by-wire هستند که به این معنی است که دیگر نمی توانید در AF سروو پیش فوکوس کنید یا پس از قفل شدن AF تک شات، فوکوس را تنظیم کنید. تنظیمات سفارشی برای فعال کردن حلقه فوکوس پس از پایان AF تک شات همچنان وجود دارد و دارای تنظیمات اضافی مانند بزرگنمایی خودکار است که به عکس های ماکرو کمک می کند، اما پیش فوکوس قبل از عکاسی هنگام استفاده از AF سروو تا همین اواخر از بین رفته بود – و حتی در آن زمان فقط با لنزهای RF منتخب امکان پذیر است.

روی یک دوربین DSLR، گزینه منوی “Lens Electronic MF” را پیدا کنید و خواهید دید که به طور پیش فرض فعال است، بنابراین می توانید از تمام لنزهای EF با حلقه فوکوس fly-by-wire برای تنظیم فوکوس پس از تنظیم AF تک شات استفاده کنید. همین تنظیم را در یک دوربین Canon EOS سری R پیدا کنید و به طور پیش فرض غیرفعال است. دوربین های سری R گزینه ای را برای فعال کردن فوکوس دستی پس از AF تک شات و همچنین بزرگنمایی اضافه می کنند. با فعال شدن حالت دوم، صفحه نمایش یک نمای بزرگنمایی شده را نشان می دهد که نقطه AF فعال در آن قرار دارد.

تفاوت های فوکوس دستی

دوربین های اخیر دارای گزینه اضافی “electronic full-time MF” هستند که امکان پیش فوکوس لنز را هنگام استفاده از هر حالت AF فراهم می کند. با این حال، این ویژگی تنها به زیرمجموعه ای از لنزهای RF محدود می شود – بیشتر لنزهای زوم تله فوتو و پرایم بلند. ترکیب این تنظیمات بخش زیادی از قابلیت از دست رفته فوکوس دستی تمام وقت را برمی گرداند – اگرچه هنوز برای همه لنزهای RF نیست.

برچسب ها :
پست های مرتبط

اصول عکاسی از اجسام سریع

عکاسی از اجسام سریع، چه ورزشی، حیوانی یا قطرات آب، می تواند…

اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۳

مهم‌ترین نکات برای عکاسی با موبایل

امروزه با پیشرفت چشمگیر دوربین‌های گوشی‌های هوشمند، عکاسی با موبایل به امری…

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۳

قانون یک سوم در عکاسی: راهنمای جامع برای خلق تصاویری جذاب

قانون یک سوم، یکی از بنیادی‌ترین اصول ترکیب‌بندی در عکاسی است که…

اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید